Conferencia Inaugural del Programa de Doctorado en Arquitectura 2016-17

Organizado por la Escuela Técnica Superior de Arquitectura [ETSA] y el Instituto Universitario de Arquitectura y Ciencias de la Construcción [IUACC] de la Universidad de Sevilla.

La profesora Wendy Pullan (Department of Architecture, University of Cambridge) ofrece la conferencia inaugural del Programa de Doctorado en Arquitectura de la Universidad de Sevilla. Wendy Pullan disertará sobre Architecture and Urban Conflict: How do they connect? en el Seminario Internacional de Doctorado organizado por ETSA y el Instituto Universitario de Arquitectura y Ciencias de la Construcción que se celebra el jueves 10 de noviembre a las 12.30 horas en el Aula Magna de la Escuela de Arquitectura.

Architecture and Urban Conflict: How do they connect?

Wendy Pullan University of Cambridge

En todo el mundo, las ciudades son cada vez más el escenario de los conflictos étnico-nacionales y religiosos. El conflicto es un tema que ha preocupado a los sociólogos, geógrafos y científicos políticos, pero la arquitectura parece haber entrado con retraso en el debate. La conferencia abordará algunos de los temas candentes en las ciudades en conflicto, como la destrucción del tejido físico urbano, pero también la planificación estratégica y la construcción de políticas que refuerzan opiniones políticas particulares.

Wendy Pullan es Profesora y Directora del Departamento de Arquitectura de la University of Cambridge así como Directora del Centre for Urban Conflicts Research. Es Investigadora Principal de 'Conflict in Cities and the Contested State', un proyecto internacional y multidisciplinar con base en Reino Unido y financiado por el ESRC's Large Grants Programme. La profesora Pullan cuenta con numerosas publicaciones sobre arquitectura y ciudades de Europa y de Oriente Medio en las que examina los procesos de cambio urbano históricos y contemporáneos, las más recientes: Locating Urban Conflicts (2013), The Struggle for Jerusalem's Holy Places (2013) and Architecture and Pilgrimage 1000-1500: Southern Europe and Beyond (2013).

Para más detalles: www.urbanconflicts.arct.cam.ac.uk

__

Across the world, cities are increasingly the arenas for ethno-national and religious conflicts. Conflict is a subject that has preoccupied sociologists, geographers and political scientists, but architecture is a relative late-comer to the debate. Clearly, an understanding of urban conflict benefits from a multidisciplinary approach, yet, architecture can make a distinct contribution through its own spatial understandings and practices. Moreover, the situation on the ground is characterised not only by the destruction of urban physical fabric but in strategic planning and building policies that enhance particular political views. This lecture will address some of these issues, focusing on work done by the Centre for Urban Conflicts Research at the Cambridge Department of Architecture.

Wendy Pullan is Professor of Architecture and Urban Studies and Head of the Department of Architecture at the University of Cambridge. She was Principal Investigator for 'Conflict in Cities and the Contested State', an international and multidisciplinary research project based in the UK and funded by the ESRC's Large Grants Programme, and is now Director of the Centre for Urban Conflicts Research. Professor Pullan has published widely on European and Middle Eastern architecture and cities, examining the processes of urban change, both historical and contemporary. She has advised on issues to do with urban uncertainty and Middle Eastern conflicts, especially Jerusalem, including reports and briefing papers for Chatham House, the UN and various NGOs. Her recent publications include: Locating Urban Conflicts (co-edited, 2013), The Struggle for Jerusalem's Holy Places (co- authored, 2013) and Architecture and Pilgrimage 1000-1500: Southern Europe and Beyond (co-edited, 2013). She is a Fellow of Clare College, Cambridge. Further details: www.urbanconflicts.arct.cam.ac.uk